MADDE
1 – 25/1/2013 tarihli ve 28539 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Aile
Hekimliği Uygulama Yönetmeliği’nin 8 inci maddesine aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
Aile hekimliği birimine kişi kaydı ve aile hekimi seçimine ilişkin esaslar
MADDE
8 – (1) Kişilerin aile hekimlerine ilk kaydı, müdürlük tarafından
ikamet ettikleri bölge göz önünde bulundurularak yapılır. Yenidoğanlar
ile henüz nüfusa kayıtlı olmayan bebek ve çocuklar annelerinin kayıtlı
olduğu aile hekimine kaydedilir. Her ilçe ve 10/7/2004 tarihli ve 5216
sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununa tabi olmayan il merkezleri ayrı
bir bölgedir. Kişiler, aile hekimini bölge sınırlaması olmaksızın
serbestçe seçebilirler. Zorunlu haller dışında aile hekimi üç aydan önce
değiştirilemez. Aile hekimi değişikliği kişilerin yazılı talebi üzerine
hizmet almak istediği aile hekimince veya ilgili toplum sağlığı
merkezince yapılır. Aile hekimince yapılan değişiklik, talep belgesi ile
birlikte beş iş günü içerisinde ilgili toplum sağlığı merkezine ulaştırılır.
(2)
Sağlık hizmeti sunumu sırasında meydana gelen şiddet olayının adli veya
mülki idare makamlarınca verilen belgeyle belgelendirilmesi durumunda,
aile hekimi veya aile sağlığı elemanına şiddet uygulayan kişinin
müdürlükçe mevcut aile hekiminden kaydı silinir. Bu şekilde kaydı
silinen kişinin, aynı iş günü içerisinde yeni aile hekimi seçmemesi
durumunda ikamet ettiği bölge göz önünde bulundurulmak suretiyle kayıtlı
nüfusu en düşük aile hekimine müdürlükçe kaydı yapılır.
(3)
İkamet ettiği ilden başka bir ile ikamet amacıyla yeni gelen kişiler
istedikleri bir aile hekimine kayıt yaptırırlar. İkamet amacıyla yer
değiştiren kişinin talepte bulunmaması halinde, 30 gün içerisinde toplum sağlığı merkezi tarafından kişiye ulaşılarak ve kendisine bilgi verilmek sureti ile yeni adresine yakın aile hekimlerinden nüfusu en düşük olanına kayıt edilir.
(4)
Herhangi bir nedenle bölgedeki aile hekimleri tarafından kayıt
edilemeyen kişi, müdürlük tarafından öncelikle ikamet ettiği yere yakın
ve en az kişi kaydı olan aile hekiminin listesine eklenir.
(5)
Gezici sağlık hizmeti verilen yerlerde oturan kişiler, gezici sağlık
hizmeti almak üzere başka bir aile hekimine kayıt olamazlar. Ancak başka
bir aile hekimine kayıt olmak isterlerse, kayıt oldukları aile
hekiminin aile sağlığı biriminden hizmet alırlar. Bu durumda, kayıt
olunan yeni aile hekimi, o kişi veya kişiler için gezici sağlık hizmeti
vermekle yükümlü tutulmaz.
(6)
Sürekli ikamet ettiği bölgeden uzakta kalacak kişi veya geçici süre ile
Türkiye’de ikamet edecek olan kişi, kendisine yakın konumdaki bir aile
hekiminden misafir olarak sağlık hizmeti alır. Ancak 5216 sayılı
Büyükşehir Belediyesi Kanununa tabi olan ilçeler misafir uygulaması
bakımından tek bölge kabul edilir. Aile hekimi misafir kişiler için
herhangi bir ücret talep edemez.
“(7)
Altı aydan daha kısa süreli ziyaret veya seyahat amacı hariç olmak
üzere yurtdışına çıktıları belge ve/veya kaynaklarla tespit edilen
kişilerin aile hekiminden kayıtları silinir. Bu kişilerin yurda kalıcı
olarak döndükleri yine uygun belge ve/veya kaynaklarla tespit edilmesi
halinde bu Yönetmeliğin 8 inci maddesinin üçüncü fıkrasında belirlenmiş
bulunan usûl ve esaslar çerçevesinde aile hekimine kayıtları yapılır.”
YORUM
: Özellikle yurt dışına çıkan ve yurt dışında yaşayan anne ve
bebeklerin kayıtları artık sistemden silinebilecek. Altı aydan fazla
yurt dışında kalacak olanlar için geçerli olacaktır.
MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Çalışma saatleri
MADDE 10 – (1) Aile hekimleri ve aile sağlığı elemanları tam gün esasına göre çalışırlar.
(2)
Mesai saatleri ve günleri, çalışma yerinin şartları da dikkate alınmak
suretiyle çalıştığı bölgedeki kişilerin ihtiyaçlarına uygun olarak aile
hekimi tarafından teklif edilir ve müdürlükçe uygun görülmesi halinde
onaylanır. Yapılacak ev ziyaretleri ve gezici/yerinde sağlık hizmetleri
çalışma süresine dâhil edilir. Çalışılan günler ve saatler aile sağlığı
merkezinin dış levhasının yakınında ve görülecek bir yerine asılarak kişilerin bilgilenmesi sağlanır.
(3)
Aile hekimleri ve aile sağlığı elemanları deprem, sel felaketi ve
salgın gibi olağanüstü durumlarda çalışma saatlerine bağlı kalınmaksızın
çalıştırılabilirler.
(4)
Entegre sağlık hizmeti sunulan merkezler dışında, hastanelerde aile
hekimlerine ve aile sağlığı elemanlarına nöbet tutturulmaması esastır.
Ancak 657 sayılı Kanunun ek 33 üncü maddesinde belirtilen yerlerde
ihtiyaç ve zaruret hâsıl olduğunda haftalık çalışma süresi ve mesai
saatleri dışında aile hekimlerine ve aile sağlığı elemanlarına nöbet
görevi verilebilir. Aile hekimliği çalışanlarına isteği dışında nöbet
tutturulabilmesi için;
a) Sağlık tesisinin büyükşehir belediye sınırları dışında olması,
b)
Sağlık tesisinin personel dağılım cetveline (PDC) göre hekim doluluk
oranının ve fiilen çalışan hekimlerin %60'tan aşağı olması,
c)
Sağlık tesisinin ebe, hemşire, sağlık memuru (toplum sağlığı) ve acil
tıp teknisyeni kadrolarında PDC'ye göre bu unvanlarda fiilen çalışan
personelin doluluk oranlarının %60'ın altında olması,
ç)
İldeki hastaneler ve 112 acil sağlık hizmetlerindeki hekim ve yardımcı
sağlık personelinin PDC'ye göre doluluk oranlarının ve fiilen bu
unvanlarda çalışan personelin %80'in altında olması, şartlarının bir
arada bulunması gerekir. Aile hekimliği çalışanlarına görev yaptıkları
mahalli mülki sınırlardaki sağlık tesislerinde nöbet görevi verilebilir.
Beldelerde çalışanlar ancak bağlı olduğu ilçe merkezinde nöbet
tutabilirler. Nöbet tutulacak sağlık tesisinde hastane yöneticisi ve
başhekim hariç diğer tüm personelin (başhekim yardımcısı, uzman
hekimler, diyaliz hekimleri, kan bankası hekimleri ve benzerleri) nöbet
listesine dâhil edilmesine rağmen ihtiyacın devam etmesi durumunda nöbet
görevi verilebilir. Tek aile hekimliği biriminin bulunduğu aile sağlığı
merkezindeki aile hekimliği çalışanlarına nöbet görevi verilemez.
Nöbetlere ilişkin planlama aile hekimliği uygulamasında aksamaya mahal
vermeyecek şekilde yapılır ve hafta içi sekizer saat, haftasonu ise
onaltı saatten fazla olmamak üzere haftalık 30 saatten fazla nöbet
tutturulamaz. Aile hekimliği çalışanlarına tuttukları nöbetler için
ilgili kurumlarca nöbet ücreti ödenir. PDC doluluk oranı
değerlendirilmesine, hastane yöneticisi ve başhekim hariç diğer tüm
personel (başhekim yardımcısı, uzman hekimler, diyaliz hekimleri, kan
bankası hekimleri ve benzerleri) dâhil edilir.
“(4)
Entegre sağlık hizmeti sunulan merkezler dışında, hastanelerde aile
hekimlerine ve aile sağlığı elemanlarına nöbet tutturulmaması esastır.
Ancak 657 sayılı Kanunun ek 33 üncü maddesinde belirtilen yerlerde
ihtiyaç ve zaruret hâsıl olduğunda haftalık çalışma süresi ve mesai
saatleri dışında aile hekimlerine ve aile sağlığı elemanlarına nöbet
görevi verilebilir. Nöbete ilişkin planlama aile hekimliği uygulamasında
aksamaya mahal vermeyecek şekilde yapılır ve hafta içi sekizer saat
hafta sonu ise on altı saatten fazla olmamak üzere haftalık 30 saatten
fazla nöbet tutturulamaz. Aile hekimliği çalışanlarına tuttukları
nöbetler karşılığında ilgili kurumlarca nöbetücreti ödenir. İhtiyaç ve
zaruret halinin tespiti illerin sağlık personeli doluluk oranı, nüfus,
coğrafi koşulları, sosyo-ekonomik ve kültürel özellikleri, nöbet
tutulacak sağlık tesisinin il veya ilçe merkezine uzaklığı gibi
kriterler göz önünde bulundurulmak suretiyle Bakan Onayı ile
belirlenir.”
YORUM : 5258 sayılı Aile Hekimliği kanununda yazan"Entegre
sağlık hizmeti sunulan merkezlerde artırımlı ücretten yararlananlar
hariç olmak üzere, aile hekimlerine ve aile sağlığı elemanlarına ihtiyaç
ve zaruret hâsıl olduğunda haftalık çalışma süresi ve mesai saatleri
dışında 657 sayılı Kanunun ek 33 üncü maddesinde belirtilen yerlerde
nöbet görevi verilebilir ve bunlara aynı maddede belirtilen usul ve
esaslar çerçevesinde nöbet ücreti ödenir.(değ:6354 sayılı Kanun*)"
Hükmü ortadan kalmadığı sürece acil nöbeti konusu her zaman önümüzde
duruyor olacaktır. Bu madde de yapılan değişiklikle inisiyatif bakanlığa
geçmiş oldu. Aile hekimlerine acil nöbeti konusunda Prof .Dr. Nihat
TOSUN imzalı genelgenin, yönetmeliğe aktarılmasıyla aile hekimleri bir
koruyucu kalkan oluşturabilmişlerdi, nöbetleri kısmen de olsa
sınırlayabilmişlerdi. Ama şimdi özellikle bakan beyin değişmesiyle
beraber bu koruyucu yönetmeliğimiz ortadan kaldırılmış oldu ve tamamen
inisiyatif bakanlığa geçmiş oldu. özellikle büyük şehir belediyesi
sınırlarının dışındaki maddesinin de kaldırılması, nöbetin
büyükşehirlerde de bakanlık onayıyla geleceğini işaret etmektedir. Aile
hekimlerine acil nöbeti uygulaması kabul edilemez bir durumdur. Herkes
kendi görevini yapmalıdır. Artı birde haftalık 30 saatlik bir nöbet
uygulamasının getirilmesi 160+120=280 saat+ayda bir adli nöbet 24
saat+ayda bir defin nöbeti 24 saat =328 saatlik bir çalışmanın aile
hekimlerinden beklenmesi insan haklarına aykırıdır..
MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Sözleşmeli aile hekimleri
MADDE 15 – (1) İl genelinde aile hekimliği pozisyonunun boşalması veya yeni pozisyon açılması durumunda en geç bir ay içinde, sözleşme ile çalıştırılacak aile hekimleri aşağıdaki sıralamaya göre yerleştirilir.
a)
Askerlik dönüşü veya doğum sonrası bir defalık tercih hakkı bulunan
aile hekimleri: bu grupta bulunan aile hekimlerine askerlik veya doğum
sonrası kamu görevine başlama tarihine göre öncelik verilir. Kamu
görevlisi olmayan hekimler için ise müdürlüğe başvuru tarihine göre
öncelik verilir.
b) Yerleştirme sırasında aile sağlığı merkezinde uzman aile hekimliği kontenjanı var ise; o pozisyonu önce o ilde aile hekimliği yapan aile hekimliği uzmanları, daha sonra ildeki diğer aile hekimliği uzmanları.
c) Sözleşmeli aile hekimi olarak görev yapanlar,
(a) bendindeki bir defalık tercih hakkını kullanmayan aile hekimleri,
yargı kararının uygulanması nedeniyle sözleşmesi feshedilen aile
hekimleri, Sağlık Bakanlığı Atama ve Nakil Yönetmeliği kapsamında
mazeret nedeni ile naklen tayin olanlardan atama kararından önceki son
bir yıl boyunca aile hekimliği yapmış olanlar.
ç)
Varsa yedek liste: İlk yerleştirme esnasında yedek listeye giren
hekimler müteakip yerleştirmede sıra kendilerine gelmesine rağmen
yerleşmezler ise yedek listeden çıkarılırlar.
d) İl içindeki tabip ve uzman tabipler.
“c)
Sözleşmeli aile hekimi olarak görev yapanlar, (a) bendindeki bir
defalık tercih hakkını kullanmayan aile hekimleri, takip eden ilk
yerleştirmede kullanılmak şartı ile; yargı kararının uygulanması
bakımından başka birinin göreve başlatılması zarureti nedeniyle
sözleşmesi feshedilen aile hekimleri, 25/1/2013 tarihinden sonra mazeret
nedeniyle naklen tayin olanlardan atama kararından önceki son bir yıl
boyunca aile hekimliği yapmış olan tabip ve uzman tabipler, il sağlık
müdürü ve halk sağlığı müdürü olarak fiilen bir yıl görev yapmış olan
tabip ve uzman tabipler.”
YORUM :
Burada özellikle sözleşme fesh nedeniyle boşalan kadroya yerleşen aile
hekimleri , sözleşmesi fesh edilen aile hekiminin yargı kararı nedeniyle
görevine iade edilmesi durumunda, mazeret nedeniyle naklen tayin
olanlar atama kararından önce bir yıl aile hekimliği yapmış olanlar ve
il sağlık müdürü ve halk sağlığı müdürü olarak fiilen bir yıl görev
yapmış olanlar ilk yerleştirmede c) torbasından yerleştirmeye
katılabilecektir.
MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin geçici 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
Açılmış aile sağlığı merkezlerinin durumu
GEÇİCİ MADDE 1
– (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte faaliyette olan aile
sağlığı merkezleri bina şartları ve fizik mekânları bakımından 1/1/2014
tarihine kadar bu Yönetmelik ile getirilen asgari fiziki şartlara uygun
hale getirilmek zorundadır.
“GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte faaliyette olan
aile sağlığı merkezleri bina şartları ve fizik mekânları ile teknik
donanım bakımından 1/1/2014 tarihine kadar bu Yönetmelik ile getirilen
asgari şartlara uygun hale getirilmek zorundadır.”
YORUM :
Bina şartları ve fiziki mekanlara, teknik donanım ve malzemelerde
eklenerek süre 1.1.2014 olarak bildirilmiştir. Isı takip, defibilatör ve
diğer malzemeler için son tarih 1.1.2014 olmuştur.
MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin geçici 2 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
GEÇİCİ MADDE 2
– (1) İl sağlık müdürü, müdür yardımcısı ve şube müdürü olarak görev
yapan tabip ve uzman tabiplerden aile hekimliğine başvurmaları ve
yerleştirilme hakkı elde etmesine rağmen idari görevlerinden ayrılmaları
Bakanlıkça uygun görülmeyenler, ilde pozisyon boşalması veya yeni
pozisyon açılması halinde 15 inci maddenin birinci fıkrasının (c)
bendine göre yerleştirilirler.
“GEÇİCİ MADDE 2
– (1) İdari görevlerinin son bulmasına müteakiben ilk yerleştirmede
kullanılmak şartı ile; ilin aile hekimliği uygulamasına geçtiği tarihte
il sağlık müdürü, müdür yardımcısı ve şube müdürü olarak görev yapan
tabip ve uzman tabiplerden aile hekimliğine başvurmaları ve
yerleştirilme hakkı elde etmesine rağmen idari görevlerinden ayrılmaları
Bakanlıkça uygun görülmeyenler, ilde pozisyon boşalması veya yeni
pozisyon açılması halinde 15 inci maddenin birinci fıkrasının (c)
bendine göre yerleştirilirler.”
YORUM : İdari görevden ayrılanlar için ilk yerleştirmede kullanmak şartı getirilmiştir.
MADDE 6 – Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 7 – Bu Yönetmelik hükümlerini Sağlık Bakanı yürütür.
Alıntı:Resmi Gazete